Původní rozhovor s MYSTRUIN

11. května 2015 v 23:11 | RaznAgul |  původní rozhovory
Prostřednictvím rozhovorů pod hlavičkou "sedmi pekelných bran" chci představovat kapely, které mi v poslední době zasáhly mé metalové srdce. V sedmi otázkách otevírám prostor pro ty, kteří tvoří metalovou muziku v pravověrném duchu, se skutečným zapálením a undergroundovým přístupem ke svému dílu.
Je mi velkou ctí otevřít dnes brány rozhovoru švédské temné hordě MYSTRUIN. Svou hudební dráhu započali v roce 2006 a po dvou demonahrávkách přišli loni se svou první velkou deskou. Na otázky odpovídali Lazarus (bicí), Gillerström (kytary) a Ghast (zpěv).
I. Když jsem narazil na švédský spolek MYSTRUIN a jejich loňský debut "Gånget äro ljuset", dřív než jsem se pustil do samotného poslechu, měl jsem po ruce pár indicií k tomu, abych si mohl udělat jasnější představu o jejich muzice. Příslušnost kapely ke slovutné stáji Lamech Records a personální vazby na pozoruhodné mágy Hetroertzen napovídaly, že tady budu mít co do činění s řádnými okultními blackmetalovými rituály. Základní poučkou zasvěcující muziky jest, že síla individuálního snažení otevírá cestu k duchovnímu znovuzrození. MYSTRUIN skutečně vynikají svou individualitou v rámci branže. Jejich metal si razí cestu přímočarou temnotou, současně se však podprahově rozehrává do důmyslně vystavěných skladebných struktur a nálad. Po nesčetných hodinách věnovaných poslechu alba mi v hlavě pevně utkvělo pouze pár hudebních motivů, zato jsem si z něj odnesl spoustu potemnělých pocitů a magických pohnutí. Nemůžu tedy hned na úvod nepoložit MYSTRUIN nabílední otázku. Z jakých světů pochází váš silný hudební duch a čím je vyživován?
Lazarus: Všichni v kapele sdílíme přesvědčení, jež nás pevně pojí dohromady. Tím je tvořit muziku MYSTRUIN na základě hudebních vlivů, které nás silně zasáhly, tedy konkrétně staroškolského black/death metalu. Nechci uvádět konkrétní kapely, které nás nějakým způsobem ovlivnily. Jde spíše o spojité zážitky z šokujícího, zastřeného hudebního umění, neotesané produkce a především bezohledného ničení morálních hranic. Za sebe však můžu říct, že inspiraci nehledám pouze v muzice. Jsem otevřený všem formám umění, kreativní podněty neznají žánrových hranic. Čerpám inspiraci z muziky, knížek, výtvarného umění, z osobních zkušeností a mých niterných duchovních cest.
Ghast: Mám rád blackmetalové vokály, které se nedrží pevně zažitých stylových vzorců. O stejné se snažím v MYSTRUIN, tedy vokálním projevem vtisknout muzice osobitou tvář. Inspirace přichází odevšad.
Gillerström: Jsem docela otevřený různým druhům muziky, ale nejraději a nejvíc času věnuju poslechu hard rocku a metalu.

II. Další poučka okultistického přístupu říká, že určité věci by měly zůstat nevyřčené a zahalené esoterickým závojem. Nicméně, mohli byste alespoň trochu přiblížit váš debut po hudební i duchovní stránce a prozradit něco o jeho vnitřním poselství?
Gillerström: Veškerá muzika, kterou jsme dosud složili, i včetně textů, je výsledkem postupného tvořivého procesu, během něhož se struktury a hmota skladeb měnily a nabalovaly až do jejich konečného tvaru. Většinou jsme tedy neměli nějakou ucelenou představu, jak by měl výsledek vypadat a čeho bychom se tedy měli při tvoření držet. Šlo spíše o nastavování dalších, nových nápadů na počáteční hudební základ. Děláme muziku tak, aby se líbila nám samotným. Texty skladeb složil Ghast. Všechno na světě má svůj filosofický význam. Naše skladby hovoří svým způsobem vlastní řečí a každý jedinec, který se do nich pohrouží, si v nich najde to své.
Ghast: Poselství naší muziky je velkou měrou individuální záležitostí každého, kdo ji poslouchá. V tomto smyslu je na každém, aby z ní načerpal po duchovní, filosofické či třeba i mentální stránce. Pro mě osobně symbolismus naší muziky a její texty představují nástroje k odkrývání mně dosud neznámých vnitřních světů.
Lazarus: Umělecký symbolismus nespočívá vždy pouze na jednom určitém významu. Hudba stejně jako výtvarné umění využívá symbolů, které působí na podvědomí, a to přímou cestou. Zbytek je záležitostí individuální meditace nad uměleckým podnětem. Důležité v tomto směru je nenarušit působení nového, neznámého. Je třeba rozvázat mysl a otevřít srdce. Současné působení výtvarné stránky, textové a hudební je předpokladem celostního zážitku. A taky je samozřejmě potřeba zvuk pořádně ohulit.

III. Duchovní obsah vaší muziky je jednou stránkou věci. Teď ale od něj odhlédněme a prozraďte mi, co je pro vás důležité z čistě muzikantského hlediska, abyste byli s výsledkem vašeho tvoření spokojeni. Jak by měli MYSTRUIN znít?
Gillerström: V zásadě jde o dost jednoduchou věc: tvoříme tak, jak to sami cítíme. Neomezujeme se příliš v pojetí a směru naší tvorby. Jasným základem pro nás dosud byl black metal a tak to velmi pravděpodobně zůstane i nadále. Možné odchylky našeho budoucího hudebního směřování se objeví spíše v pojetí a podání naší žánrově zakotvené muziky. Jejími klíčovými přísadami vždy byly určité melancholické cítění, zakotvení v temnotě a staroškolský přístup. Jsme však otevřeni experimentování a zkoušení nových věcí. Co jsme v muzice dosud vytvořili, alespoň z našeho pohledu, dokládá, že se hudebně měníme a vyvíjíme. Navenek to ale nemusí být patrné, protože s našimi oficiálními nahrávkami jsme dosud šli ven dost nepravidelně. Jak by měla naše muzika znít, abychom s ní byli spokojeni, je tedy poměrně jednoduché. Měla by vycházet z nás samotných a jako takovou ji skutečně nelze vyčerpávajícím způsobem vymezit.
Ghast: Jako vokalista jsem dosud stál za textovou stránkou muziky MYSTRUIN. Stejně tak ostatní v kapele tvořili své vlastní nástrojové party. Ve zkušebně jsme pak kloubili dohromady naše individuální nápady a vytvářeli z nich hudební celek. Od začátku jsme tíhli k black metalu a každý při tvoření přispěl svým vlastním pojetím černého kovu, což ve výsledku dalo dohromady specifické vyznění MYSTRUIN. Naše příští nahrávka bude daleko více společnou záležitostí kapely jako takové.
Lazarus: Naše muzika je silně zakořeněna v nejpokornější touze vyjádřit neodbytné tíhnutí ke kosmickému chaosu. Je primitivní ve svém výrazu a pod vlivem staroškolského black metalu, je jako vším pronikající síla. Její zklidněné partie naopak představují spíše všepohlcující sílu. Je těžké cítit spokojenost. Důležité je ale cítit, že takhle je to správně. Každý z nás přispěl svým vlastním a k výsledku jsme se dopracovali společně. V podstatě hrajeme black metal, do něhož se promítají naše společná i individuální ovlivnění, a to je na tom to podnětné. Otevírá nám to cestu k dalšímu tvořivému hledání.
IV. Zavřená brána, vír děsivých stvoření roztáčený lidskou bytostí stojící v jeho centru, hořící svatostánky, lidé padající do propasti rozeklané pod živoucím stromem, světlá stezka vedoucí skrze temnotu, to jsou obrázky z bookletu vaší debutové nahrávky. Mohli byste okomentovat, co vyjadřují?
Na začátek bychom chtěli upřesnit výklad ilustrace s vírem a člověkem v jeho středu. On neroztáčí vír, to ta stvoření se víří kolem něj.
Ghast: Napsal jsem veškeré texty na "Gånget äro ljuset" a ilustrace v bookletu z nich vycházejí. Každá kresba je výsledkem spojení tří individuálních interpretací textu odpovídající skladby. Stejný proces, jakým jsme tvořili naši muziku.
Lazarus: Podobenství v bookletu vyjadřují zničení všeho svatého.
Gillerström: Každá ilustrace v bookletu patří k jedné skladbě desky a vystihuje to, o čem je text na protější stránce. Téměř všechny skladby jsou ve švédštině, s výjimkou poslední, která je z větší části anglicky, takže chápeme, že symbolika jejich ilustrací nemusí být zřejmá někomu, kdo neovládá skandinávské jazyky. Když jsme měli hotové texty všech skladeb a přemýšleli jsme, jak by měl vypadat booklet alba, napadlo nás, že ke každé skladbě připojíme její výtvarné ztvárnění. Načrtli jsme naše představy, které do výsledné fantastické podoby dotáhl 407 Art. Poslední obrázek je fotka.

V. Materiál pro album byl nahrán v roce 2010, chvíli ale trvalo, než vaše prvotina vyšla. Stalo se tak až loni v únoru. Proč došlo k takovému zdržení? To teď možná máte už hotové věci pro novou desku, co?
Ghast: Aniž by se kapela rozpadla, byli jsme od sebe z různých důvodů delší čas odloučeni. Dali jsme se opět dohromady na konci loňského roku a dokonce se nám podařilo opět stanout na pódiu. V současné době děláme na nových skladbách a něco z nich jsme taky odehráli na našem posledním koncertu. Letos bychom chtěli nahrát novou desku.

VI. V dnešní době má okultistický black metal spoustu fandů, kteří uctívají jeho silný duchovní náboj. Na druhé straně ale má i spoustu odpůrců, kteří pohrdají jeho trendovostí. Je podle vás temný metalový proud zdravý nebo prohnilý?
Mystruin: K tomu se nebudeme vyjadřovat.

VII. Jak důležité je koncertní vystupování pro okultistickou blackmetalovou kapelu?
Ghast: Obecně si myslím, že zcela vypovídající je už samotná nahrávka, svou hudbou, grafickým zpracováním a texty. Živé hraní pak jen dál posouvá, co již bylo vytvořeno. Vizuální stránka blackmetalového koncertů je důležitá pro prezentaci kapely a jejího přesvědčení. Je ale na každém, kam a jak daleko tím chce vlastní muziku posunout.
Gillerström: MYSTRUIN neodehráli mnoho koncertů, nejdelší přestávka mezi vystoupeními trvala dokonce víc jak tři roky. Důvody toho byly rozličné. Nyní ale máme v úmyslu koncertovat častěji a představit se tak širšímu publiku.
Lazarus: Důležité je uvědomit si, čeho chceš dosáhnout. Pro kapelu je podstatné ve všech směrech rozvíjet její hudební potenciál. Ať už se považuje za součást okultistického proudu, či nějakého jiného. Pokud se kapela chce prezentovat živě, ať se ukáže. Pokud bychom to měli položit dále do duchovní roviny, následující otázka by byla: jsi připraven vpustit druhé přímo do své mysli?

Díky moc za rozhovor a to, že jste se do něj zapojili všichni. MYSTRUIN mají mojí nesvatou podporu!!

 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama