Původní rozhovor se SPEEDWHORE

3. června 2015 v 20:22 | RaznAgul |  původní rozhovory
Prostřednictvím rozhovorů pod hlavičkou "sedmi pekelných bran" chci představovat kapely, které mi v poslední době zasáhly mé metalové srdce. V sedmi otázkách otevírám prostor pro ty, kteří tvoří metalovou muziku v pravověrném duchu, se skutečným zapálením a undergroundovým přístupem ke svému dílu.
Dnes se brány rozhovoru otevírají pro německou metalovou šílenost SPEEDWHORE. Dali se dohromady v roce 2006, ale aktivněji vystrkovat rohy začali teprve nedávno. Jejich dva loňské singly předznamenaly letošní, velmi povedený debutový zásek "The Future Is Now". O kapele a jejich první velké desce jsem si popovídal se zpěvákem a kytaristou Timem.

I. Splašená bavorská čubčí bestie SPEEDWHORE kluše cestou thrashujícího metalu, poznamenaná tradičním výrazem svého hudebního žánru, ale zdaleka se neomezuje na nějaké přežvykování klasiky. Odvážně se pouští i do stylově jinak okovaných rajónů a tam si navléká velmi svěží a "moderní" ohoz. Její thrash je nakopnutý heavy speedovým rytmickým podmazem, ztemnělý blackmetalovými vokály (občas vytaženými až k závratnému přepětí hlasivek) a v nepolevujícím úprku rychlobrusných riffů je na jednom či dvou místech vyfintěn vzdušnými harmoniemi kláves. A především, ve výsledku to vše dohromady vyznívá velmi přirozeně a spontánně. Každý kousek, každý moment jejich debutového alba "The Future Is Now" dokáže ostře rafnout po své naslouchající kořisti a nepustit. Strhující založení jejich muziky je možná dílem způsobeno různorodostí metalového zázemí, z něhož členové kapely vzešli. Jaký metalový styl je vám osobně nejbližší a v jakém stylu byste rádi zněli jako SPEEDWHORE?
"Především díky moc za tenhle rozhovor, podporu a taky za úžasná úvodní slova k naší kapele a albu! Je naprosto úchvatné si číst takové věci. Naplňuje nás to přesvědčením, že všechna ta náročná práce, kterou jsme desce věnovali, stála za to a našla si odezvu. Skutečně šlo o náročnou práci, protože tohle album je vyloženě DIY produktem.
Založili jsme SPEEDWHORE téměř před deseti lety (šílené, jak ten čas letí!) a všichni bývali i současní členové kapely poslouchají metal nebo hard rock už od svého dospívání, což u mě znamená od pozdních devadesátých let. Tenkrát jsem si začínal pouštět kapely jako Black Sabbath, Blue Öyster Cult a Iron Maiden. Blue Öyster Cult stále patří k mým oblíbencům a myslím si, že moje záliba v rocku a metalu tematicky zaměřeném do sci-fi pramení právě odtud. Pokud jde o inspiraci pro celkový výraz SPEEDWHORE, zmínil bych také Voivod. Vždy se mi líbilo, jak se u nich pojí dohromady muzika s texty a grafickým ztvárněním jejich desek. Když bych ale měl mluvit čistě o muzice SPEEDWHORE, to už je složitější, protože ta byla vždy skládána hodně intuitivně a s pankáčským přístupem. V době, kdy jsem napsal první skladbu pro kapelu, jsem sotva dokázal uchopit akord. Vůbec jsme neměli páru o nějaké hudební teorii a nevěděli ani, jak si hráčsky poradit se skladbami našich oblíbených kapel. První věcí, kterou se nám podařilo zahrát, byla skladba "Outbreak of Evil" od Sodom. Takže zkus vyštrachat ty nejprimitivněji znějící kapely z první půlky osmdesátých let, přihoď k tomu všechna jména, co jsem zmínil, a když to všechno promícháš, máš před sebou toho malého bastarda jménem SPEEDWHORE."

II. Když jsem poprvé poslouchal vaše album, myslel jsem si, že nekonečné minuty pařím na první skladbu. A najednou mě překvapilo, že jsem vlastně už na šestém válu. To samé při šesti skladbách druhé půlky desky. Proč jste takto slepili dohromady, bez pauz, vždy šest a šest skladeb nahrávky. Chtěli jste nechat metalovou lavinu letět samospádem bez přerušení, a tím přiživit její vražedný sesuv. Nebo byl váš úmysl čistě praktický, totiž rozdělit takto nahrávku na dvě stejné půlky pro následné vydání na vinylu či kazetě?
"Už před samotným nahráváním jsme měli jasnou představu, jak budou skladby po sobě následovat. Víceméně totiž na sebe navazují, po textové i hudební stránce. Při mixu mě pak napadlo, že když nechám skladby přecházet bez přerušení jednu do druhé, jejich návaznost to ještě více posílí. Kvůli tomu jsme pak také upravili nějaké kratší části u dvou nebo tří skladeb. Takže ano, byl to záměr nechat nahrávku takhle nerušeně proudit. Vedle toho jsme ale vůbec neplánovali zařadit na desku outro. Když jsem ale pak viděl, že bychom mohli rozdělit nahrávku na dvě půlky pro pozdější vydání na vinylu nebo kazetě a pro B stranu by nám tak zbyly dvě volné minuty, rozhodl jsem se spontánně nahrát outro "Wither On the Vine". Takže odpověď na tvou otázku je ano, oba zmíněné záměry v tom sestavení skladeb byly."


III. Přestože jsem děsně háklivý na progresivní prvky v extrémním metalu, jsem prostě v tomto stará konzerva, moc se mi líbí jakési kosmické klávesové melodie ve skladbách "Secret Science" a "Wither On the Vine". Sedí do nich a jsou s citem zakomponované tak, aby nenarušily thrashovou drsnost muziky. Proč jste sáhli k těmto neobvyklým aranžím? Jaký je jejich význam ve skladbách?
"Co se týče metalové muziky, sám jsem taky dost konzervativní. Ale ty progresivní prvky, ony klávesové party, které zmiňuješ, pokud se použijí s citem, tak se naprosto hodí do metalu a i jeho extrémnějších odnoží. To "použijí s citem" je velmi důležité, protože můžeš celou věc zabít, pokud klávesy vyzní příliš digitálně, moderně nebo prostě špatně. Chvíli mi trvalo, než jsem pro tyhle věci našel ten správný zvuk. A kdyby se mi jej nepodařilo najít, prostě bych je na album nedal. V tomto nejsou na místě žádné kompromisy. Klávesy musí znít analogově a starobyle, jak je to jen možné, a nemohou vyčnívat z nahrávky jako něco cizího. Podařilo se mi najít pro ně tu správnou zvukovou polohu, a proto jsem je použil k umocnění nálad na desce."

IV. Jestliže se "Budoucnost odehrává nyní", máte tím na mysli, že neexistuje zítřek ve smyslu plánů, snů a nadějí pro lidstvo?
"Pro nás takový zítřek existuje. Ale ne pro ty ubohé lidi v textech skladeb naší desky. Album je samozřejmě čistě holou fikcí. Tematicky pojednává o alternativních či paralelních světech s odlišným vývojem historických událostí, než jak jej známe. Tedy konkrétně jde o otázku, jak by vypadal náš svět, kdyby nacisté vyhráli druhou světovou válku a měli ty technologické možnosti, které my máme nyní nebo k nimž spějeme v budoucnu. Napsal jsem texty k albu dřív, než jsem se seznámil s knihou Philip K. Dicka "The Man In the High Castle", která pojednává víceméně o stejném. Doporučuji si ji přečíst! Abych byl upřímný, pokoušel jsem se napsat pro album "The Future Is Now" ucelený příběh. Brzy jsem ale přišel na to, že vtělit do desky jeden ucelený příběh je nad mé síly. Takže to album nepovažuju za vyloženě koncepční záležitost. Možná se mi něco takového podaří příště. Co třeba "Operace: Vesmírný zločin"?
Ale abych se vrátil k tématu. Myslím si, že kdyby existovalo něco jako paralelní světy, i když osobně v to nevěřím, určitě by ten náš nepatřil k těm nejhorším, ale jistě ne ani k těm nejlepším možným. I když to z mých textů vypadá jinak, já sám věřím v nadějné zítřky lidstva. Nikoli ve formě nějaké hippie utopie, alespoň doufám, že svět k něčemu takovému nespěje. Tím klíčem k posunutí lidstva kupředu je spíše budoucí vývoj techniky. Nikoli pouze ve smyslu ulehčení našemu žití, ale i co se týče sociálního pokroku. Takže určitě existuje šance pro "lepší" lidstvo, ale dožijeme se vůbec něčeho takového, pokud by k tomu mělo jednou dojít? Asi těžko. Proto neexistuje naděje pro dnes žijící, alespoň pokud uvažujeme v dlouhodobějších souvislostech. Ale kdo ví?"

V. Doslova hltám některé tvé metafory v textech skladeb. Zoufalá a beznadějná slova sloky "Krví nasáklá nebesa, věčná noc, planeta řve nezměrnou hrůzou, zlo si vybírá svou daň, patříme k těm vyvoleným, vyvoleným na smrt …a stojíme tváří v tvář propasti" ve skladbě "The Call". Nebo obrazotvorný verš "Symfonie chaosu, věčné peklo je otevřeno, snaha mít všechno podle jedné šablony vede ke krvavé změti…" ve skladbě "Destiny". Považuju je za velmi silné a inspirativní verše! Myslíš si, že extrémní metal by se měl dotýkat vážných civilizačních témat? Jaký je tvůj postoj jako textaře k otřepaným námětům jako všední metalový život či ponory do vlastního duchovního nitra?
"Díky za ta slova, mám z nich radost! Texty skladeb na našem albu jsou dost pochmurné a občas i temné. Napsal jsem je tak schválně, protože jsem chtěl, aby slova a muzika spolu souzněly. Mám za to, že album by se tolik nepovedlo, kdybych skladby otextoval satanisticky nebo třeba ohněm a mečem. Osobně si myslím, že ne každé téma se hodí ke specifickému vyznění kapely. Tím ale nemám na mysli žánr. Všechna témata, která jsi zmínil, mají v hard rocku a metalu, i extrémním metalu, své místo. Je správné, že i extrémní metal je otevřený celé řadě témat. Ale jak už jsem řekl, textová stránka by měla ladit s muzikou a výrazem kapely. Dovedeš si představit třeba Tankard s texty o hlubokých ponorech do duchovního nitra? Jasně, můžou složit skladbu i o takových věcech, jak je libo, ale ať předtím do sebe kopnou škopek piva, prosil bych! Ale co sám můžu říkat?! První skladba SPEEDWHORE, kterou jsme složili v roce 2006, se jmenuje "Alcoholic Force". Její název vypovídá o všem, nejde o žádné chmurné science-fiction. Ještě jsme ji nenahráli, ale určitě někdy spatří světlo světa. Možná na singlu nebo ji dáme ke stažení. Myslím, že nepatří na velkou desku."


VI. Jak jste se dostali ke stáji Witches Brew? Musím podotknout, že jde o jeden z mých nejoblíbenějších distro/labelů v metalovém undergroundu.
"Jsme moc rádi, že jsme se dostali pod tento label! Cheryl odvedla výtečnou práci s naší deskou! Patří jí veliké díky! Pokud si vzpomínám, první kontakt navázal náš kytarista Basti, když potkal Cheryl na nějakém festivalu. Zrovna v té době jsme se pídili po nějakém labelu, proto jí Basti poslal naší desku v mp3. To načasování bylo přesné. Cheryl se naše nahrávka moc líbila a zrovna měli na soupisce volné místo. Takže tu nás máte!"

VII. Plánujete vyrazit na koncertní turné na podporu vašeho debutu?
"Bohužel, v současné době nemáme naplánovaná žádná konkrétní vystoupení, protože jsme půl roku nebyli schopni zkoušet. Náš bubeník žije v jiném městě a navíc poslední měsíce musel pracovat i přes víkendy. Dalším problémem je, že nemáme dost přímých kontaktů na kapely v Německu či Evropě, ale ani na kluby tady v Mnichově. Když chceš doma předskakovat takovým kapelám jako třeba Sodom, musíš mít kontakty na kluby. A to my nemáme. Ale určitě budou nějaké koncerty! Taky už děláme na nových skladbách! A pokud by někdo měl o nás zájem, abychom přijeli a zahráli, dorazíme kamkoli na světě a zahrajeme za pivo a cestovné! Kontakt na nás je speedwhore@gmx.de

Díky moc za váš čas a odpovědi! Budoucnost se možná odehrává už nyní, nicméně přeju SPEEDWHORE spoustu šílených metalových dnů před sebou!!
"Díky za příležitost popovídat si o kapele a naší desce!! Velmi si toho vážíme. Moc se mi líbily tvoje otázky!" Tim


Recenze na album "The Future Is Now": http://raznagul.blog.cz/1505/speedwhore-the-future-is-now
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama