punkový přístup – Report z koncertu THE EXPLOITED, N.V.Ú., PURGEN (Hala Bodus Havlíčkův Brod, 20.2.2016)

22. února 2016 v 20:07 | RaznAgul |  punkový přístup
Vysněný X. Punk fest měl na začátku trochu smůlu v tom, že ho nikde nechtěli. Prý tu pochybnou pankáčskou verbeš, co se baví neurvalou muzikou určitě vařenou na fetu, slušná část společnosti nesnese. A tak fest potentáti vyrazili z chotěbořské sokolovny, kam se přemístil z kapacitně malého havlíčkobrodského klubu Oko potácejícího se v nejisté sezóně své existence. Útočiště kokrhelí candrbál našel nakonec v prostorách opuštěné tovární haly kdesi na okraji HavlBrodu, kam už oko mravokárcovo nedohlédlo. A asi dobře tomu tak, protože vyhnanství dýchalo stylovou podzeminou a narvalo se do něj nespočet lidí vcelku pohodlně. Nad nasátými povalečskými odpadlíky, kelímkovou podestýlkou a zemí prochcanou pivem a nanošeným deštěm se tam nikdo nepozastavoval. A jak se někdo úzkoprse bál, že zvuk bude divně lítat mezi halovými sloupy, mohl polknout škarohlídskou slinu. Zvuk nedostal zvláštním prostorem nijak na prdel a vzduchem lítal jen vesměs vytříbený punk.


Pro mě to začalo skotským pojmem THE EXPLOITED. To už bylo hodin pokročile a fest hodně slušně v rozjezdu, ale s předchozími kapelami se mi jaksi nechtělo párat. Červeně nakohoutěný Wattie stanul na pódiu v náramné pohodě. Pryč byla jakákoli nápadnější známka jeho předloňských vážných potíží, které pro něj naštěstí skončily jen pár hejblátky voperovanými v srdci. Možná ten koncertní šrumec bral trochu rozvážněji, jinak ale nenechal na sobě pranic znát. Pódiovou nálož se svou kapelou odpálil na válečné stezce "Let´s Start a War" a pro další společně nabili s bastardí "Fightback" a singlovkou "Dogs of War". Wattie se po prknech houpavě kolébal sem a tam, dělal různé drobné cypiny, furt něco naprázdno přežvykoval a mezi skladbami si mikrofonem poklepával pod číro, měl ze všeho požitek a prdel zároveň. A taky si liboval, že po dlouhé době hrajou na ryze punkové akci, dělané s nadšením od pankáčů pro pankáče. Pro které je chaos životní cestou, pro ty zazněla fuckovka "Chaos Is My Life" a skvělá pamětnická "Alternative". Jen na chvíli se pak zklidnilo s "Troops of Tomorrow". Vydechnout si potřeboval i Robbie "Steed", který se k exploitům čerstvě vrátil po osmiletém pauzírování a koncertní smršť fajroval neskutečně. Dál nebylo moc s čím se srát, jak všichni předvedli v "Beat the Bastards" a masakrální "Porno Slut". Wattie během vystoupení několikrát zavtipkoval o lásce k americkému způsobu žití, vyřvávačka "Fuck the USA" ale zazněla až na konec jeho prvního dějství. Pak přišla od kohosi výzva do kotle, ať si jde nějaký odvážlivec textu znalý zkusit na pódium odzpívat "Sex & Violence". Rázem byla kapela bez Wattieho vzata ztečí běsného pankáčstva, které se všemožně pokoušelo dostat nahoru mezi bicí a odposlechy, kde se pak mnozí drželi silou vůle svého místa i vůbec na nohou, aby si mohli v tom nekontrolovaném chlívu odeřvat zpěv o násilí a mrdu. S nacmrndaným pódiovým chaosem v přímém přenosu to vypadalo, že THE EXPLOITED už pro ten večer dohráli. Když se ale jeviště po delší chvíli dostalo zpět do normálního stavu, byl Wattie překvapivě zpět a jeho pobočníci ready k přídavku. Zajistily jej nesmrtelná "Punks Not Dead" a nejzpěvnější kus setu "Was It Me". S nimi a s upřímným děkováním se THE EXPLOITED odporoučeli. Svět se stal po jejich úchvatném havlíčkobrodském extempore navždy jiným.

setlist (úplný): Let´s Start a War (Said Maggie One Day), Fightback, Dogs of War, UK 82, Chaos Is My Life, Dead Cities, Alternative, Noize Annoys, Troops of Tomorrow, Never Sell Out, I Believe In Anarchy, Holiday In the Sun, Beat the Bastards, Fuck the System, Cop Cars, Porno Slut, Army Life, Fuck the USA, // Sex & Violence , // Punks Not Dead, Maggie, Was It Me



Jak řekl Štěpán z N.V.Ú., laťka byla nastavena, ale pro jeho skvadru rozhodně nepřicházelo v úvahu, že by se s ní nepoprali. Za poslední rok to byl třetí koncert envéúček, co jsem viděl, a určitě nejvyhecovanější. Vedle živých tutovek odehráli jednu a půl nové skladby, přičemž tou půlkou šlo o vlastní text na převzatou muziku, text optimistický o spíš nepunkové víře v lepší zítřek. N.V.Ú na deskách i koncertně baví. To druhé možná ještě víc díky Štěpánovým neúnavným skečům a strhujícímu podání třeba nakopávajícího broje "Stádo", protipračky mozků "Rudý - hnědý", pajcnuté oldskúlařiny "Tři kříže" (hombre, tu ruku zvedáš nějak moc vysoko), facky všem sketám nahoře i dole "Bastarde!", srdeční "Sestro" (protože kdyby toho citu uvnitř kouska nebylo, i ten sebedrsnější pankáč by chcípl) a až do konce častuškové o ruském Petěrburgu. N.V.Ú. i po tom, co se dělo před nimi, dokázali udržet rendlík punkového žrádla ve varu. Uprostřed festivalových hodů k druhé ranní jít spát už nemělo cenu.



Protože pak přišli ruští PURGEN a s nimi pizdiec mazec až do čtvrté. Zpěvák kapely Ruslan "Purgen" Gvozděv založil tuhle sebranku na začátku 90. let a o tom, že stále patří k tomu nejlepšímu z namydleného hc punku na východ od nás, přesvědčili snad každého, kdo fest ještě nevzdal. Vzdávat něco bylo totiž ještě příliš brzy, jak opakoval Ruslan "dětem, které jistě přišly na melodický punk rock" a oni to do nich zatím perou horem dolem. Vyprovokovaný vroucí kotel si podobně dobíral snad s každou skladbou. Že jich do koncertního setu taky bylo! V hlavě z nich musely zůstat, vedle těch, co nad ránem už z paměti poztrácely jména, protizápadní "Amerikanskij globalism", návod k udržení země v rukách "Anarchija", společensky vadné "Nastajaščij čelavěk" a "Krystal nacht", nebo ty o zblbnutých holkách "Ty tak chatěla stať" a "90-60-90". PURGEN smažili své šlapající hc šlehy neúprosně a ve velkém, jak to umí podle Ruslana "normaľno". Chvíli zajíkavě mutující, chvíli uřvaný Purgen v každé z nich vzplanul jak poslední punková bitva, co drží všechny své úderné šiky chladnokrevně pod kontrolou. Stylizoval se do pódiové role odměřeného floutka, který ale pár pohromadě musí mít, když povídá o svém sedmiletém vegetariánství z nejedení psů a koček, indoktrinuje o ruské velikosti a zpřítomňuje své vize technické pseudoromantiky zítřků. Vyprovokovat i zaujmout, obojí Ruslan s přehledem dokázal během odstřelujícího punku i mezi ním. PURGEN by skončili asi o hodinu dřív, kdyby jejich frontman po každé ohlášené poslední skladbě nepřidával znova tu opravdu poslední. Tak ještě stihli v předělávce "Žizň eto tovar" smeknout poklonu The Exploited a v dalším coveru vzpomenout jinou ruskou punkovou legendu Sektor Gaza. Z nejnovějších skladeb odehráli "Tretij miravoj gavach", a když přišlo na "Punk euforija", to už se do rozpogované euforie rozplývala celá probenděná, uřícená noc. Kdo ji utnul po exploitech a nezůstal s PURGEN, už teď ví, že udělal obrovskou chybu.

setlist (hodně neúplný): Amerikanskij globalism, Ty tak chatěla stať, Krystal nacht, Rasíja, Nastajaščij čelavěk, Anarchija, Negativnyje ljudi, 90-60-90, Atomnaja romantika, Spustilis z niebies, Žizň eto tovar, Filosofija urbanističeskovo bezvreměnija, Punk euforija, Tretij miravoj gavach, Reinkarnacija


 


Komentáře

1 anchovickal anchovickal | Web | 23. února 2016 v 17:50 | Reagovat

To už jsou dědci :-)

2 Melkora Melkora | Web | 23. února 2016 v 22:27 | Reagovat

Úžasný punkový nářez v Havl. Brodě, navíc ještě umocněný opravdu stylovým prostředím. V létě na "Podpáře" Ramones (resp. jejich nástupci Marky Ramones Blitzkrieg) a teď Exploited. Co víc si srdce pankáčovo může přát?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama