Původní rozhovor s GOAT TORMENT

5. dubna 2016 v 20:22 | RaznAgul |  původní rozhovory
Prostřednictvím rozhovorů pod hlavičkou "sedmi pekelných bran" chci představovat kapely, které mi v poslední době zasáhly mé metalové srdce. V sedmi otázkách otevírám prostor pro ty, kteří tvoří metalovou muziku v pravověrném duchu, se skutečným zapálením a undergroundovým přístupem ke svému dílu.

Nástrojů použitelných k mučení může být nespočet. Když ale dojde na mrtvolný black metal deroucí se ze současného belgického podzemí, mučivé šlehy dokáže snad nejcitelněji zasadit démonická mlátička GOAT TORMENT. Klidně na to vsadím metalový majlant. O čarodějných přednostech jejich muziky mě zcela přesvědčila druhá deska kapely "Sermons to Death" z července loňského roku. Zabalená v úhledném, vyzleném černočerveném digipacku od Amor Fati Prods., nahrávka servíruje do aleluja hladových, bestiálních rafanců, které se drží zakousnuté ve vyuzeném metalovém mase po celou dobu jejího hraní. Nešlo jinak, albu "Sermons to Death" jsem musel vyklidit výsostné místo v mé hudební sbírce. Pro dojem ostatních, bylo mi ctí prohodit pár slov se stvořitelem kapely Kwelem.

I. V sestavě, s níž jsi GOAT TORMENT zakládal po boku KJ a Perversora v roce 2008 a ve které jste společně nahráli první demo "Death Worship", jsi hrál na kytaru. Na následujícím splitku "Bestial Torment" jsi na sebe vzal už i některé vokální party a s debutovým albem "Dominande Tenebrae" jsi už zcela převzal zpěv, kytary a dokonce i basu. Jak ses postupně stával hlavním muzikantským činitelem kapely, změnily se nějak zásadněji vize, na kterých GOAT TORMENT před osmi lety vznikli?
"Když se zamyslím obecně nad postupnými změnami, které vedly k dnešním GOAT TORMENT, napadá mě, že do jisté míry charakterizovaly různé etapy ve vývoji kapely. Představy o hudebním směřování, které jsem měl já v době vzniku kapely, se ale nijak nezměnily. Ostatní z původní sestavy se vydali vlastní cestou, protože jejich vize o budoucnosti GOAT TORMENT a názory na muziku se začaly lišit od těch mých. Takže bez nějakých zvláštních úmyslů a přirozenou cestou vývoje jsem sám po celý čas držel kapelu při životě, s nezměněným myšlenkovým přístupem a přesvědčením."

II. V kapele se vystřídala řada bubeníků. Měl jsi někdy nutkání chytit GOAT TORMENT plně do svých otěží a hrát i na bicí. Nebo jsi vždy k sobě hledal parťáka, který by ti vedle škopků pomohl i třeba se skládáním muziky?
"Nikdy jsem nepřemýšlel o GOAT TORMENT jako o kapele jednoho člověka a ani něco takového nezkoušel. I kdybych uměl hrát na bicí, nepouštěl bych se do nějakého sólo projektu. Kapela prošla řadou personálních změn, ale každá ji posílila a z každé vyšla s agresivnější tváří. Souvisí to s mojí odpovědí na předchozí otázku. Změny na postu bicmena byly způsobeny rozdílnými názory muzikantů a jejich odlišným hudebním směřováním, které omezovaly další vývoj kapely".


III. Když jsem poprvé narazil na GOAT TORMENT, čekal jsem jakýsi neúnosně mučivý bordel, který mi rozlouskne palici. Pak jsem ale byl dost a s nadšením překvapen, že muzika kozlích muk je ve své agresi hodně přístupná a dokonce zábavná, tedy zábavná ve smyslu obhroublých pocitových hnutí. Měl jsi vždy nutkání dělat silné, kytarovými riffy tesané blackmetalové skladby, spíše než neuchopitelné zhudebněné temné rituály?
"Poslouchám metal rozličného zaměření, black, death, thrash… GOAT TORMENT byli stvořeni s jasnou vizí, totiž aby otrávili slabomyslné. Když skládám pro kozlí muka, hledám kostidrtivé riffy, co by doprovodily zabíjení trnů hluboko do Kristovy lebky. Esoterie může mít v muzice své místo, pokud se k ní přistupuje s náležitým vnitřním zanícením. Ne pouze na základě jakési povšechné znalosti okultna z wikipedie a tíhnutí k trendu."

IV. Se "Sermons to Death" jsem strávil dost času a stále ve mně přetrvává pocit, že album se točí kolem jednoho opakujícího se kompozičního tématu. Neznamená to, že by se snad skladby opakovaly. Umí se zatočit v hudební různorodosti, ale dělají tak zavěšeny na jednu kompoziční hřídel. Nějak tak bych to popsal. Nebo jsem úplně vedle?
"Když jsem skládal "Sermons to Death", měl jsem v úmyslu vytvořit přímočaré, staroškolské album, které by však mělo čerstvou sílu zabíjet. Nehledal jsem originalitu. Vedla mě snaha vyvrhnout poselství, které by jasně říkalo, že nejskutečnější a nejsilnější realitou našeho bytí je samotná smrt. To, co jsem společně s Torturerem na albu dokázal, přesně odpovídá mému záměru. Vše bylo vyřčeno."


V. Hlavním tématem "Sermons to Death" je, jak jinak, smrt. Nedávno jsem narazil na docela provokativní názor, že pojem smrti není ničím zázračně inspirativním pro muziku, protože umřít umí každý a umírání je tedy nejprofláklejším lidským zážitkem. V jakém smyslu je smrt inspirativní pro tebe?
"Jak už jsem řekl. Smrt je tím nejsilnějším jevem života. Lidé se jí bojí, ale proč? Protože nevědí, co je s příchodem smrti čeká a co bude následovat? Protože se nedokážou smířit se skutečností? Protože nechápou, že jsou věci, které přesahují jejich pitomý, nicotný, zoufalý život? Strach ze vstupu do temnot a lidská hloupost, která se děsí smrti, to mě inspiruje."

VI. Album "Sermons to Death" je víc, než zběsilou jízdou na temné mlatě. I když i té si na nahrávce každý dosyta užije, čpí z ní i prazvláštní nálady a pohnutí, zaobalené do ponuré zvukové alchymie. Tvořil jsi tyto náladové pasáže desky s jasnou představou, nebo vytanuly jako výsledek náhlých, neočekávaných skladatelských zjevení?
"Asi obojí. Skladby jsme měli hotové ještě před cestou do studia a tam se dotvářely pod vlivem dalších, okamžitých inspirací. Některé zvláštní části skladeb tak vznikly až během samotného nahrávání."


VII. "Sermons to Death" jste natočili ve dvou, ale GOAT TORMENT dnes mají též sestavu doplněnou pro živé hraní. Přidávají koncertní členové muzice GOAT TORMENT něco zvláštního, nebo jen víceméně přesně přehrávají na pódiu studiovou nahrávku?
"GOAT TORMENT měli vždy hostující muzikanty pro koncertní sestavu. Každý na pódiu uměl předat muzice něco ze své osobité energie, nikdy jsem ale nechtěl, aby se nějak podíleli na vlastním skládání. V současné době děláme na naší třetí desce a GOAT TORMENT je už plnohodnotnou čtyřčlennou kapelou, s účastí všech muzikantů na tvorbě. Zvláštností kapely je rovněž to, že má mezinárodní základ. Belgičan jsem pouze já, Torturer pochází z Německa a Saroth se Silmaethem z Francie. Také tahle různorodost je pro muziku kapely novým, silným přínosem, spolu s kreativitou a hudebním talentem jejích jednotlivých členů. A všichni se vzájemně doplňujeme. Příští deska z dílny téhle smrtihlavé stvůry určitě nebude pro fandy kozlích muk zklamáním."

Díky moc za rozhovor. Nechť temné snažení GOAT TORMENT dále prospívá ve vší síle!
Díky za povídání. Hail Satan! Hail Death!

==
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama