Zabijáci, kteří kapelu nezabili – „Killers“ (1981)

3. června 2016 v 21:18 | RaznAgul |  novinky
Úspěch debutového alba pozvedl Iron Maiden z prken zaplivaných londýnských putyk na festivalová pódia a před strmě narůstající davy fandů. Po vydání desky kapela odjela své vůbec první velké turné, a to po boku tehdy ještě slavnějších Kiss. Než se na sklonku roku 1980 znova vrhli do studia, museli se poprat s jednou nepříjemnou záležitostí v sestavě. Kytaristu Dennise Strattona, který stále více dával najevo svůj odstup od hudebního směřování "železné panny" a i kapely samotné, nahradil Adrian Smith, dřívější spoluhráč Davea Murraye v bandě ze školních lavic Urchin. Druhé album "Killers", stejně jako prvotina, těží ze skladeb, které Maiden složili během pěti let svého počátečního klubového vyzrávání. Možná i proto je některými bráno jako jakýsi přívažek vysoce vynášeného debutu. A byť třeba neoplývá tolik osobitými skladbami jako "Iron Maiden", i tak se na něm najde spoustu silných momentů. Maiden si se starými kousky pro "Killers" vyhráli, aby je přestrojili z hospodských hadrů do studiového ohozu. Při přearanžování koncertních skladeb hodně pomohl čerstvý Adrian Smith svými kytarovými kudrlinkami. Právě na "Killers" sehraná dvojice Murray-Smith zahájila ten nejúchvatnější útok zdvojených kytar v historii heavy metalu. Zvukově udělalo druhé album velký krok kupředu. Maiden se i díky lepší produkci zbavili původního hrubého garážového projevu a punkové manýry.


Bůhvíco tehdejší kazatelé metalového vkusu od nových Maiden čekali, když "Killers" štiplavými slovy nijak nešetřili. Album jim vesměs přišlo málo výrazné. Skutečností je, že zřídkakdy se některá ze skladeb alba objevila v pozdějších koncertních setlistech kapely. A to i přesto, že Steve Harris rád mluvil o titulní věci a "Murders in the Rue Morgue" jako o kusech dokonale šitých na míru koncertnímu hraní. V druhé jmenované se navíc blýskl neobvyklými baskytarovými flažolety a byl na ni patřičně pyšný. Na albu se objevují prastaré bigbíťárny jako "Wrathchild" nebo "Innocent Exile", kterou pod původním názvem "Endless Pit" hrál Harris ještě ve své předchozí výčepní kapele "Gypsy's Kiss". A vedle dozvuků hard rocku to na desce peláší typicky maidenovsky, jako v titulní "Killers" a speedovém větroplachu "Purgatory", nejpovedenější kovové ozdobě alba. I tahle deska má svůj příběh a opět se v něm objevuje, jako na předchozí studiovce, čubka Charlotte. Jako stín v zastřeném okně bytu nad bordelem, svítícím do noční ulice, kde se ohání vyšinutý Eddie sekyrou potřísněnou krví své oběti. A jako děva v singlovce "Twilight Zone", sváděná ze záhrobí maidenovským maskotem do pekel k milostným hrátkám. S albem "Killers" vyčerpali Maiden svou zásobu skladeb nastřádaných během předešlých let. Pohled k zítřku pro kapelu znamenal potřebu zcela nového skládání a nové invence. A taky stále zřejmější nutnost najít nového zpěváka na místo dohořívajícího Paula Di'Anno.

==
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama