Původní rozhovor s UADA

19. ledna 2017 v 19:25 | RaznAgul |  původní rozhovory
Prostřednictvím rozhovorů pod hlavičkou "sedmi pekelných bran" chci představovat kapely, které mi v poslední době zasáhly mé metalové srdce. V sedmi otázkách otevírám prostor pro ty, kteří tvoří metalovou muziku v pravověrném duchu, se skutečným zapálením a undergroundovým přístupem ke svému dílu.


Zahalené v úplném zatmění seslalo slunce své mdlé paprsky do vyprahlé krajiny. Tam, kde život, kdysi plný bujarosti, teď zanechal sotva znatelné stopy v jícnu vulkánu chrlícího své smrtonosné vnitřnosti a ve zděšeném pohledu kostlivé matky držící v náručí své kostlivé dítě. Tak vypadá svět, kde se oregonské blackmetalové stvoření UADA před časem usídlilo, aby ze setmělé záře spředlo své debutové album "Devoid of Light". UADA přišli na svět před dvěma lety v náhlém hnutí temné mysli, které přimělo zpěváka a kytaristu Jakea Superchiho pustit se do věcí od základu nových. Své muzikantské zkušenosti z řady jiných prokletých spolků přetavil do čerstvé energie, která jej znovu a silně metalově nakopla a dala vznik kapele, o které se dnes v podzemí zaslouženě hodně mluví. Album "Devoid of Light" se mocně ozývá ve zdech pekla a staví před UADA slibnou budoucnost. Bylo mi ctí prohodit s Jakem pár slov v následujícím rozhovoru.

I. Společenství děsuplných nikdy nemělo být pouhým prostředkem k oživení hudebních nápadů a riffů, které sis uložil do šuplíku, protože nepasovaly výrazu tvých jiných kapel. UADA vyrostli na zcela nové tvorbě, která vznikala s úmyslem dát život od kolébky novému stvoření. Co se s příchodem UADA změnilo v tvém muzikantském a vnitřním cítění, kromě toho, že ti nová kapela vlila do metalových žil čerstvou energii a zápal? Co víc ti dali UADA ve srovnání s tvými ostatními hudební projekty?
"Životní dozrávání, pochopení a svoboda, tyhle pohnutky stály u zrodu kapely. Po mnoha letech strávených s jedním z řady mých projektů jsem začal cítit, že věci ve mně už nerezonují tak, jako dříve. Měl jsem potřebu pohnout se někam dál, vytvořit něco úplně nového, poháněného ryzí silou srdce a ducha. Cítil jsem potřebu tvořit bez omezení, bez lpění na nějakých zásadách či pravidlech, zkrátka jednoduše žít a ponořit se do živoucího proudu hudební tvorby. Jistě, i mé jiné hudební projekty byly na svém počátku nabité podobným nadšením, to ale časem uvadlo nebo se oslabilo. Minulost je pohřbena v čase a já se s ní nechci nijak táhnout. Dny před tebou jsou daleko jasnější, když máš pro ně otevřené oči."


II. Debutové album "Devoid of Light" těží z výtečných kytarových melodií, které jsou rozvíjeny v riffových opakovačkách a krášleny důmyslnými tónickými variacemi a osvěžujícími zvraty. Pochází z blackmetalového chovu, co umí potrkat hlavu a když se v ní uhnízdí, pokoj jí jen tak nedá. Považuješ tyhle chytlavosti za to hlavní, co dává muzice UADA sílu a přesvědčivého ducha?
"Tvorba kapely vychází z určité zvláštní esence. Je zářivá stejně jako temná, krásná stejně jako ohavná, oblažující i zničující. Mezi těmito širokými sférami, které se ze své přirozenosti doplňují i prolínají, existuje jistá dynamičnost. Naše hudební tvoření je jako plynoucí řeka, která si přirozenou vůlí hledá své koryto. Vše, co s sebou při své cestě bere, k ní patří. Hudba je prostředkem k vyjádření emocí. A v muzice UADA se sbíhají do jednoho proudu všechny lidské emoce. Emoční vzestupy, pády a vše, co je mezi nimi. V tom spočívá duch naší tvorby."

III. Album "Devoid of Light" je ve všech směrech tradiční blackmetalovou nahrávkou. Její výjimečnost spočívá ale i v tom, že se nebrání jiným metalovým prvkům a dokáže v sobě vstřebat barvitá kytarová heavy sóla stejně jako deathmetalové chroptění. Patříš k těm, kteří jídávali tradiční metalovou kaši s její všehochutí a stále se té krmě nemohou nabažit?
"Black metal je pro mě srdcovou záležitostí. Jinak mám ale docela široký hudební záběr, který pojímá všechny metalové styly. Inspiraci, kterou z nich UADA čerpá, nelze zapřít. Už jsme to tu nakousl - tvorba osvobozená od omezujících zásad otevírá dveře všemu povolanému, co přichází zvnějšku"

IV. Texty skladeb "Devoid of Light" vykreslují v pestré obraznosti věčné střetávání temnoty se světlem, zatímco smrt od věků triumfuje nad životem. Kolo se ale může začít točit i opačným směrem, kdy světlo a život získávaji navrch a vítězí nad zmarem. Co se skrývá v chmurných zákoutích skladeb zbavených světla a zbavených života, jež jako takové dokáže přiživit jakousi naději?
"Myslím, že to byl William Wallace, kdo řekl "Každý člověk zemře, ale ne každý skutečně žije". Konec našeho života je neodvratný. Muzika je to, co mi dává naději, co mi dává pocit, že opravdu žiju. Tvoření a cesty, kterými mě provází, jsou hmatatelnými plody mého života. Jsem přesvědčen, že každý by měl hledat smysl svého pobytu na tomto světě. UADA je právě teď smyslem mého žití. Je tím, co ve mně živí naději. Muzika vždy byla mým životním motorem a bude jím i nadále.
Texty skladeb alba zpodobňují přechod mezi smrtí a životem. Jedna kapela musela zemřít, aby nová povstala z metaforického popela. V tom zpropadeném období temna, než došlo k rozbřesku s novou tvorbou a kapelou, jsem se vypravil do neznáma. I když jsem se ale potýkal se stíny, tušil jsem, kterým směrem kráčet ke světlu. Nyní tedy zažíváme počátek čehosi, co jsme očekávali. Je to úsvit naděje, že se s naší muzikou mužeme vydat vlastním, smysluplným směrem. Svobodně, ničím neomezováni a konečně s pocitem, že žijeme tak, jak jsme vždy jako muzikanti toužili. Postavili jsme si dveře, otevřeli je a prošli jsme jimi."


V. Před nějakými třiceti lety si black metal v textech pohodlně vystačil s plytkou satanskou výbavou, která dokázala vyjádřit pocity mladistvé metalové rebelie. Myslíš si, že duchovní frustrace z všedního světa kolem se od té doby natolik prohloubila, že metalový vzdor se v reakci přirozeně musel zbavit svého původního pubescentního ducha a uchýlit se do odtažitého světa temných mystérií, jež dnes tak silně rezonují právě v black metalu?
"Myslím si, že poselství, forma a způsob sebevyjádření v black metalu jsou dnes ve všech směrech vyzrálejší, než tomu bylo před třiceti lety. V počátcích se to skutečně v black metalu hemžilo plytkou satanskou obrazností, která měla vyjádřit odpor vůči náboženství jako něčemu, co vzalo tomuto světu kus svobody. Málokdo ale dokáže pochopit, že i za tímto rouháním se často skrývala hlubší poselství stezky levé ruky a individualismu. Ďábel se však časem stal ve svém zpodobení pubescentní loutkou a zprofanovanou metalovou značkou.
Původní i současné směřování black metalu se opírá o společný filozofický přístup, který chápe rebelii jako projev lidské vnitřní svobody. Svobodně myslet, hledat a rozkrývat pravdu stvoření je to, co většina náboženství zapovídá. Zvláště to hlavní, proti němuž se black metal od svých počátků staví. Hodně blackmetalistů, kteří se zajímají vedle muziky také šířeji o přírodní vědy, přemýšlí podle stezky levé ruky. Rozumím roli, jakou Ďábel hrál a stále hraje v tomto žánru, ať už vystupuje jako biblický padlý anděl nebo filosofický princip. Pokud jej ale někdo povolává do svých služeb, aniž by v něj pevně věřil, jde jen o snahu šokovat či zaujmout. A takový přístup je v příkrém rozporu se vším, na čem kdy stálo opravdové blackmetalové přesvědčení. Cítím, že dnes řada kapel ukutých z černého kovu hledá jiné a smysluplnější výrazové prostředky. Není k ničemu pořád dokola omílat to samé. Svět temných nauk je plný skrytého vědění a témat. Proto nemá smysl se omezovat na jedno padlé božství nebo přesvědčení. Black metal do sebe vždy dokázal pojmout různé způsoby myšlení, ať už šlo o satanismus, pohanství, válečnictví nebo vikingství. Dnes tu máme novou generaci blackových kapel a ta se, stejně jako celý žánr, někam posunula. Tenhle posun je důležitý, díky němu je dnes black metal silnější, než kdy byl po své druhé vlně. Je vyzrálý, puštěný z řetězu a opět plně probuzený."

VI. Jaký symbolismus jste vložili do sigilie kapely, která je vytlačena na lepenkovém futrálu CD a zdobí též povrch samotného disku? Doplňuje sigílie v nějakém zvláštním smyslu logo UADA a použijete ji též v grafickém ztvárnění vašich příštích nahrávek?
"Sigili používáme jako symbol UADA. Neznázorňuje nic jiného než to, kým jsme a jací jsme. Skrze ni promlouvá naše jedinečné jméno. Bude k nám patřit navždy, stejně jako naše logo a symbol měsíce. To jsou naše poznávací znamení."


VII. Už od začátku UADA velmi čile koncertují. Spousta zámořských metalových kapel si klade za cíl zahrát si na evropských pódiích. Jste také rozhodnuti dobýt koncertní prkna a rozmetat metalové kotle tady u nás na starém kontinentu?
"Vždycky jsem snil o tom, podívat se do Evropy. Už dávno jsem si mohl koupit letenku a vydat se přes oceán na starý kontinent. Ale nebyl bych to já, kdybych opět nedělal věci po svém. A tak jsem si vzal do hlavy, že se do Evropy jednou dostanu právě přes muziku. Letos v březnu se mi to konečně povede. Splnění tohoto snu je ale jen jedním z prvních kroků na naší dlouhé cestě vzhůru, k naplnění našich hudebních cílů. Samozřejmě jde o jeden z nejvýznamnějších kroků v dosavadním krátkém životě UADA. Plný prožitek z naší muziky dávají naše živá vystoupení a my jej chceme přivést nejen do Evropy, ale šířit po celém světě."

Díky moc za rozhovor! Můžeš se s UADA spolehnout na moji trvající podporu!!

==
 


Komentáře

1 Missariel Missariel | Web | 20. ledna 2017 v 10:51 | Reagovat

Suprovej rozhovor, díky.

2 Dejv Dejv | E-mail | 20. ledna 2017 v 15:32 | Reagovat

Naprostá paráda respekt Uada i tobě kámo...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama