Report z koncertu ARS VENEFICIUM, GRÁ (Exit-Us Praha, 18.5.2017)

22. května 2017 v 19:00 | RaznAgul |  reporty
Chvíli trvalo, než se z prosluněného květnového večera oči rozlepily do tmy. Do podzemní šatlavy pražského klubu Exit-Us se sestupovalo poslepu, za vábení pachu pekelné síry a tlejících ostatků života. Zatímco na povrchu dohasínal lidský shon, dole se probouzeli démoni a u kovadlin kuli své černé pikle. Zatímco nahoře svět spočinul v klidu dle božího úradku, dole se rozpékal do ďábelských vášní a studil umrlým chladem. Snadno pak pokoušená duše sešla na scestí. Do temných útrob vysočanského klubu mě tentokrát přilákala dvě hříšná blackmetalová stvoření. Věhlas belgických ARS VENEFICIUM se počal šířit po vyjití jejich předloňského splitka se slovutnou finskou hydrou Azaghal. A své pekelné vnady podtrhli loňským debutem "The Reign of the Infernal King", který do pražského doupěte přijeli představit. Do té doby mně neznámé jméno mělo brzy služebníka uhranout. To existenci švédských popelečních stvůr GRÁ jsem zaznamenal už s jejich eponymní prvotinou z roku 2011, ale nevzpomínám si, že by mě tehdy nějak vzali. Od té doby své stopy v prachu mrtvých rozšířili o pozoruhodné splitko s bosorčími Gnosis of the Witch a řadovou dvojku "Ending". Posledním jejich počinem je jen několik týdnů starý singl "Ramsvarta tankar", který by měl předznamenat další velkou fošnu kapely. Právě kvůli němu šedá sněť nyní napadla evropská koncertní pódia. Na turné obě bandy doprovodili italští depresivci EYELESSIGHT, kteří svým temným zoufáním balancují až kdesi na hranici blacku. Na to, že byl všední den, se do klubu sneslo docela početné hejno metalových vran, lačných po své ďábelské kořisti.

Vyvrhelové ARS VENEFICIUM v paintu a ve stahovácích s naježenými hřeby spustili tu nejryzejší blackmetalovou ortodoxii. Jejich výrazný frontman Surtur čněl svou výškou i prokletím nad spoluhráči a nad vším pódiovým děním a dirigoval kapelu v onom bezbožném pozdvižení. Směle mu přibrušoval svými podladěnými vyhrávkami kytarista Ronarg, druhý z původních zosnovatelů kapely v její věčně překopávané sestavě. A s čerstvě vyměněným basákem to všichni pospolu prali, jak vyškoleni na výbornou z černého katechismu. Do setu naprášili vydatně z první desky, až se rohy ohýbaly. Došlo na zklidněnou náladovku "Reign in Darkness" i prvotřídní vyklepanou rouhavost "Angel of Angels". Své výsostné splitko s Azaghal banda připomněla skladbou "Worship the Goat" a do svých tvůrčích počátků si hrábli rasujícím kusem "Night Preacher" z prvního EP "The Abyss". Ač ARS VENEFICIUM stále ještě patří k blackmetalovým křtěncům, svým vystoupením ukázali, že mají černou sytě rozpuštěnou v krvi. V přemíře dnešní duchovní neurčitosti se dřevní ortodoxie i se svými přežitými klišé, pokud se takto umí, musí ocenit. I proto jsem nenechal jejich albové CD "The Reign of the Infernal King" jen tak zbůhdarma ležet na stolku s merch a jako trofej večera si placku odnesl domů.

setlist: Extinguished Are the Candles of Holiness, Thy Will, My Hands, Night Preacher, Reign in Darkness, Worship the Goat, Angel of Angels, Fallen to the Realm

ARS VENEFICIUM - "Worship the Goat" + "Angel of Angels" (audio bootleg z koncertu)


K smrti zsinalí GRÁ měli po výpalném, které na pódiu ze sebe odevzdala předchozí kapela, hodně ztíženou pozici. Jejich převážně střednětempá, mrazivá umrlost si v dusném šeru klubu po celou hodinu setu marně hledala své patřičné místo. Temnému záhrobnímu rozjímání by rozhodně více slušel komornější chlad, který ale rozhicovaný Exit-Us už nedokázal nabídnout. A když kapela neslyšela na opakované pobídky kotle, aby se do toho pořádně opřeli, a skladbu od skladby se dál tetelili ve své mrtvolné ledové tříšti, dočkali se toho, že jim s pokročilým hracím časem pod pódiem zůstala jen hrstka skalních příznivců. Škoda toho, protože muzika GRÁ má, pokud je jí rozpoložením přáno, svou pronikavou, uchvacující sílu. K těm otevřeným a vnímavějším z ní upouštěli v nejvybranějších zaklínadlech. K debutu se vrátili v působivé "An Empty Place", druhé řadové album zpřítomnili v temné mohutnosti "He Who Comes" a čarodějným praktikám se zcela oddali v "Necrology of the Witch" ze stejnojmenného, čtyři roky starého EP. Pro prořídlé řady fans vytáhli GRÁ fajnovost "Krämpor och kval", vůbec první věc, která kdysi stála u zrodu kapely. A chybět nemohla ani aktuální singlovka "Ramsvarta tankar", s níž svůj koncertní set uzavřeli. Nespoléhali se na nezaručenou odezvu ostatků kotle a sami se přesvědčili k přídavku. Splnila jej skladba "A Coin for Charon", kterou GRÁ vzdali holt svému patronovi, mýtickému převozníkovi mezi světem zdejším a zásvětím. S ním se pak i GRÁ odebrali do hlubin noci na svůj druhý břeh. Do míst, kde jim to prospívá zaručeně.

GRÁ - "An Empty Place" (audio bootleg z koncertu)


dále hráli: Eyelessight

==
 


Komentáře

1 GVKB GVKB | E-mail | Web | 22. května 2017 v 19:29 | Reagovat

*Super*

2 Missariel Missariel | Web | 23. května 2017 v 17:33 | Reagovat

Tak GRÁ, jsem ještě naživo neviděla a škoda, musí to být parádní prasopal...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama