EL-AHRAIRAH – „El-Ahrairah“

7. ledna 2018 v 14:22 | RaznAgul |  recenze
Název, který si tahle minnesotská banda dala před pár lety do rodného listu, sotva napoví něco o stylovém zaměření jejich muziky. A dohady o tom, co že tihle vlastně hrají, které mohou zaměstnávat hlavu, než se dostanete k některé jejich nahrávce, jsou ještě dále zamlženy původem jména. Patří zvířecímu podfukáři z lidových bajek, kterého všichni kolem znali též jako prince s tisícero nepřáteli. Až když se prokopete místním podzemím k vlastní tvorbě kapely, a třeba rovnou k jejich eponymnímu debutovému albu, zjistíte, že s EL-AHRAIRAH nejde o žádný metalový podfuk. A že jejich muzika už vůbec není nepřátelská, i když vychází z metalového extrému. První demosnímky kapely z počátku desetiletí ještě mohly znít prapodivně, když blackmetalovou ortodoxii tihle psanci máchali v hlukové špíně a vypouštěli ven v prasácké zvukové produkci. I na své prvotině zůstávají EL-AHRAIRAH utopení v bahnité zvukové tůni. Své dřívější tíhnutí k chaotické hlukotvorbě ale na svém posledním dílu přesměrovali na daleko přívětivější notu. První velká deska kapely je tak vděčnou blackmetalovou poslechovkou, co je již na hony vzdálena pouhému drásání nervů rozčeřenou temnotou. EL-AHRAIRAH naplnili své jméno skrze své debutové album důvěrně známým hudebním obsahem. A současně ukázali, na co se dnes ještě dají utáhnout staří zažranci do černého kovu. Tak je tahle deska dobrá.


Prvotina EL-AHRAIRAH je starosvětskou blackmetalovou nahrávkou, která si stylově hoví ve zvukové zastřenosti a odtud ji k poslechu zachraňují čaromocné kytarové party. Je zjevné, že právě se strunami pod rukama nachází banda vlastní smysl svého hudebního počínání. Zatímco rytmika vzorně a bez velkých výstředností štupuje temné partitury, kytary nejednou rozvíjejí hudební myšlenky pro dřevní black metal renesanční. V jinak hluboce temném přesvědčení se EL-AHRAIRAH s kuráží pouští do svěžích zpunkovělých riffů nebo nezakrytě podléhají indies herezi a znějí jak nějaká dávná britská kytarovka. Přirovnání je myšleno bez urážky. Skladby s cizopasnými stylovými spodobami zvedají nahrávku vysoko nad průměr toho, co plodí dnešní ortodoxní scéna. Muzika se často zahryzává do tak silných riffů, že vedle nich jen sotva zůstává prostor pro další vymýšlení. I proti takovým svodům k jednotvárnosti ale umí být EL-AHRAIRAH odolní. A jemnými klávesovými náladami zapouštěnými do nabroušených kytar si drží šmrnc a umocňují přitažlivost nahrávky. O své prvotině mluví EL-AHRAIRAH jako o klíči k pochopení dvou pozemských vášní, prahnutí po moci a bázně před smrtí. V podstatě moci a smrti prý spočívají abstraktní síly, jejichž působení vidíme, ale ony samotné nedokážeme uchopit. Trůn a mrtvola jsou symboly, jejichž nejniternější význam nám stále uniká. Ve skladbách debutového alba EL-AHRAIRAH se pak skutečný význam moci a smrti alespoň poodkrývá. A některé zasáhl tak silně, že si tuhle kazetovou limitku prostě nedokázali odpustit.

(Album vyšlo na kazetě u Underground Soundscapes v limitované edici 100 kusů, k poslechu je na bandcamp stránce kapely)

datum vydání: květen 2016
původ: Minnesota (USA)


seznam skladeb:
1. Stone Throwers
2. Gates of Dawn
3. They Wore the Wind
4. Drown Alone
5. Madeline and Edmund
6. Cut Like Rogues
7. White Kingdom
8. Ostrakon
9. Rind of the Earth

==
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama