Původní rozhovor se SAPIENTIA

29. března 2018 v 11:37 | RaznAgul |  původní rozhovory
Prostřednictvím rozhovorů pod hlavičkou "sedmi pekelných bran" chci představovat kapely, které mi v poslední době zasáhly mé metalové srdce. V sedmi otázkách otevírám prostor pro ty, kteří tvoří metalovou muziku v pravověrném duchu, se skutečným zapálením a undergroundovým přístupem ke svému dílu.


Člověk přichází na svět malý tělesným vzrůstem i duchem. A jeho tělesné a duchovní vyzrávání od mládí k dospělosti dláždí jeho cestu ke smrti. Sotva mu dojde, když smrt ukončí v posledním záblesku vědomí jeho pozemskou pouť. Avšak mnoho tajemství je odkryto člověku, pokud zhyne následkem uštknutí Hada. Tak stojí v učení švédského gnostického spolčení SAPIENTIA. Během několika let svého pozemského bytí stvořili dvě dlouhohrající alba, uctívaná těmi, kterým se dostalo zasvěcení do jejich alchymie kovu smrti a temnot. Bylo mi nesmírnou poctou pozvat kytaristu a zpěváka kapely Anubise k následujícímu rozhovoru.

I. Rok 2012 zcela jistě přinesl zásadní zlom v tvém muzikantském životě. Založil jsi SAPIENTIA a společně jste vytvořili vůbec první nahrávku kapely, demo "Sapientia Tenebrae", jehož skladby se o něco později staly základem debutového alba "Through the First Sphere of Saturnus". Ve stejné době ses stal členem Hetroertzen, kteří již měli za sebou svůj duchovní přerod, zaznamenaný na výtečné desce "Exaltation of Wisdom". Jak se díváš zpětně na toto význačné období tvé muzikantské i osobní životní cesty?
"Byl to zcela jistě čas probuzení. Určitě v mé muzikantské kariéře, ale daleko důležitější bylo to, že jsem byl uveden do něčeho, co vyrostlo do velmi zásadového, činorodého a semknutého spolčení. Když jsem zakládal SAPIENTIA, neměl jsem v úmyslu vytvořit souběžný projekt k Hetroertzen. V SAPIENTIA jsem chtěl uplatnit tvůrčí nápady, které nebyly zamýšleny pro Hetroertzen. Nová kapela ale nebyla v žádném případě myšlena jako odkladiště nepoužitých hudebních myšlenek. Jsem hodně vybíravý v riffech a kompozicích, které přináším ostatním spoluhráčům do Hetroertzen, protože hlavní tvůrčí osobnosti v této kapele nepíšou muziku ve stejném stylu jako já. Vždycky jsem byl hodně ovlivněný progresivním rockem a podobnými styly. Hudební nápady z tohoto ranku se do Hetroertzen prostě nehodí. Na druhou stranu, nedokážu slovy vyjádřit, jak moc jsem byl poctěn, když mi bylo nabídnuto místo v Hetroertzen. Ve stávající sestavě máme před sebou ještě dlouhá, skutečně dlouhá léta společné hudební cesty."

II. Luciferiánská gnose představuje duchovní postoj i formující, hluboce vnitřní zkušenost. Na začátku cesty stojí jako nejdůležitější milníky temnota a smrt. Čím přispělo putování po nehostinné sféře Saturnu na debutové desce k vašemu porozumění duchovní temnotě? Jak moc vám nebeská cesta sférou otevřela dveře k "pochopení skutečného významu Smrti"?
"Název alba významem odkazuje k tělesné smrti a duchovnímu probuzení. Sám jsem vložil do naší první desky hodně z osobního vnitřního vývoje. Nahrávka tak obráží tehdejší stav mé mysli a srdce. Jsem přesvědčen, že pokud nepochopíte podstatu významu temnoty a smrti a nedokážete žít v jejich plném uvědomění, není šance, abyste se vzepjali nad tyto stránky lidského bytí a vnímání. A vedle toho, pokud se soustředíte pouze na smrt a temnotu, přitáhnete do svého života jen negativní reakce, emoce a činy. Vždy se dívejte dopředu, ale s jasným zřením, co leží před vámi."


III. Tři skladby, které původně měly vyjít na vaší první demonahrávce, jste znovu nahráli a vydali je až jako součást debutového alba. Přistoupili jste k nahrávání skladeb jinak, když už jste měli v kapele Kaeffela (pozn. bicmen SAPIENTIA, který přišel do sestavy krátce po nahrání "Sapientia Tenebrae", a současně stěžejní člen Hetroertzen)?
"Ano, k těm třem skladbám jsme přistoupili docela jinak. Jak ostatně lze slyšet, nakopli jsme o něco tempo, dali jim o poznání lepší drajv a upravili je tak, aby zapadly do celkového pojetí alba. Taky je jasné, že D. (Kaeffel) je daleko lepší bubeník, než já. Úplně na začátku nám šlo jen o to, zaznamenat naše první skladby na demosnímku, a teprve pak si s nimi pohrát a udělat z nich to nejlepší."

IV. Vaše tvorba překypuje duchovními symboly. Nejen vizuálními. Tónově stupňované kytarové vzorce, které dokážou tolik uchvátit hned v úvodní skladbě vašeho druhého alba "Circulata Mercurius", jakoby obrážely cestu duchovního vzestupu do posvátných výšin. Na jejím samotném vrcholu se však tóny bortí do disharmonií, nejvyšší patra věže padají těsně před dosažením nebeských bran a potomstvo Babylonu je navždy prokleto. Zdá se, že lidské úsilí dosáhnout nejvyšších duchovních sfér přináší do duše více zmatku a podráždění, než osvícení a božského klidu. Jak je tomu tedy?
"Symbolismus, který cítíš z té kytarové vyhrávky, jsem nijak záměrně nehledal, když jsem ji vymýšlel. Muzika ale občas dokáže zažehnout v posluchači emoce a skrze ně jej vnitřně propojit s tvůrce. A to je přesně to, co je na muzice tak skvělé a tolik naplňující. Když se pak bavíme o Světle a Posvátném - co je vlastně dělí? V čem spočívá zmatení mysli? Všechny jednoduché věci se stávají příliš složitými, až když se je člověk snaží pochopit. V ničem člověk nenajde jistotu, ani ve smrti ne. Už se ti v životě někdy stalo, že jsi chtěl něco velkého vytvořit, a když se ti pak podařilo sen naplnit, cítil si spíše zklamání? Chci tím říct, že neplánované, spontánní věci někdy dokážou uchvátit daleko více, než výsledek plánovaného snažení. S tou kytarovou vyhrávkou jsem to měl tak, že jsem chtěl vložit do skladby něco poutavého. A teď vidím, že to někoho zasáhlo způsobem, o jakém se mi ani nezdálo."


V. V porovnání s debutem je druhé album SAPIENTIA "Circulata Mercurius" v hudebním výrazu daleko variabilnější. Najdou se na něm přímočaré metalové zběsilosti stejně jako instrumentace překračující hranice stylu. Vypovídá to cosi o rozličném hudebním vkusu členů kapely, nebo spíše o zvláštním duchovním tíhnutí desky?
"Je v tom obojí. Jak už jsem zmínil, jsem velkým fandou progresivního rocku a čerpám z něj spoustu inspirací. V kapele se společně snažíme vytvářet muziku s nezaměnitelným, svébytným výrazem, zároveň ale nechceme znít odlišně za každou cenu. Je pro mě hodně důležité a doslova požehnáním, mít za bicími D., který se dokáže poprat s mými, občas hodně ujetými, nápady. Určitě jsi už z našeho povídání pochopil, že mluvím o růstu jako čemusi, co chci, aby posluchači v naší muzice především vnímali. Nejde jen o můj osobní růst nebo hudební růst kapely, ale o růst jako takový. SAPIENTIA vždy stála na myšlence rozvoje a stoupání vzhůru."

VI. SAPIENTIA vedou svůj umělecký a duchovní život ve společenství, které zahrnuje, vedle samotné muziky, širší oblast aktivit. Neoddělitelnými součástmi tohoto společenství jsou spirituální lóže I.O.S., výtvarný subjekt 109 Art a patří k němu, svým zvláštním posláním, bezpochyby i label Lamech Records. Čím přispívá každé z těchto uskupení k vašemu hudebnímu a duchovnímu snažení?
"Všechna tato uskupení jsou vzájemně provázána a všechna hrají velmi významnou roli. Bylo by ale ode mě hloupé, kdybych o takových věcech mluvil v rozhovorech. Jde o záležitosti k osobní diskusi. Jsem vždy svolný se o těchto tématech bavit tváří v tvář se stejně smýšlejícími lidmi, kteří o ně projeví zájem."

VII. Co mají SAPIENTIA v plánu pro nejbližší budoucnost?
"Nic není jistého, protože plány ještě žádnou jistotu nezaručují. Ale něco se už v kotli vaří, to zcela jistě. Snad tím nic nepokazím, ani nevyvolám falešné naděje, když prozradím, že sám jsem hodně překvapený, kam nás další cesta vede. To je vše, co k tomu nyní můžu říct."

Díky moc za odpovědi. Velebeno budiž Světlo!

==
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama